"Cititori Celebri" la Carturesti - Timisoara
Timis , Timisoara.
Joi 11 Martie 2010 19:00
LIbraria Carturesti , Mercy nr. 7
Categorii: Conferinte si Seminarii , Expozitii si Lansari de carte
"Cititori Celebri" la Carturesti
Cea de a doua întâlnire a Atelierului de lectură, din cadrul proiectului Cititori Celebri, din Timișoara va avea loc joi, 11 martie 2010, ora 19, la Librăria Cărtureşti Mercy din Timişoara!
Întâlnirea va fi moderată tot de Irina Dincă, cea care semnează și prezentarea de mai jos a evenimentului.
„Nu rareori îţi era dat să întâlneşti nume, gânduri, forme şi instituţii cărora nu le aparţinea nimic existent.” (Italo Calvino, Cavalerul inexistent).
Suntem invadaţi de forme fără fond, cuvinte goale, dar sonore, instituţii înecate în birocraţie, ne confruntăm la tot pasul cu situaţii absurde şi ridicole iscate de inerţiile convenţiilor de orice tip, de la cele instituţionale la cele lingvistice sau culturale. Le propunem cititorilor noştri aspiranţi la celebritate o nouă provocare: o căutare detaşată a ceea ce poate fi ghicit sub „armura” convenţilor, dincolo de ambalajele îmbietoare ori de clişeele repetate mecanic.
Vă invităm la cea de-a doua întâlnire a Atelierului de lectură, din cadrul proiectului “Cititori Celebri” din Timişoara, cu tema JOCUL CU CONVENŢIILE. Dezbaterea va avea ca punct de pornire experimentul ludic şi parodic al lui Italo Calvino din savurosul său roman Cavalerul inexistent, publicat la Editura Polirom în 2007.
Cavalerul inexistent este un pseudo-roman de aventuri ale unui paladin fără trup din vremea lui Carol cel Mare, Agilulfo Emo Bertrandino din spiţa Guidivernilor şi al Celorlalţi din Corbentraz şi Sura, cavaler de Selimpia Citeriore şi Fez. Însă cavalerul fără pată nu este decât o armură goală învestită cu nume, titluri şi funcţii, forme fără fond ale principiilor idealizate ale cavalerismului, dar şi ale oricărui tip de convenţie, fie ea instituţională, culturală ori literară.
La antipodul lui Agilulfo, scutierul acestuia, Gurdulù, imită toate fiinţele şi lucrurile cu care intră în contact, el se crede pe rând o raţă, o broască, un păr, regele, o ciorbă, neavând o conştiinţă de sine care să îi contureze propria identitate.
Între cele două extreme se află figura cavalerului Rambaldo, care descoperă că răzbunarea morţii tatălui său, un general omorât de argaliful Issoare, este contabilizată de Direcţia Duelurilor, Răzbunărilor şi Petelor de Onoare, care îi oferă două opţiuni: fie ucide trei maiori, fie patru căpitani. Iubirea lui Rambaldo pentru Bradamante, o amazoană îndrăgostită de perfecţiunea lui Agilulfo, dar şi noaptea castă petrecută de cavalerul inexistent în alcovul Priscillei sunt pretexte pentru parodierea convenţiilor erotice din codul amorului cavaleresc. Pe lângă stereotipuri, modele convenţionale de gândire, concepte ca datorie, iubire, război, sunt problematizate şi convenţiile literare prin vocea naratoarei Sora Teodora, prin subtile jocuri de cuvinte şi calambururi care ascund sub tonul serios şi naiv un spirit jucăuş şi versat.
Discuţiile noastre se vor focaliza pe câteva întrebări provocatoare:
* Ce se ascunde dincolo de armura imaculată, dar goală a lui Agilulfo?
* Care sunt mizele jocului cu convenţiile instituţionale, culturale şi literare?
* Cum se transformă sistemul de norme sociale şi convenţii instituţionale în birocraţie absurdă şi ridicolă?
* Cum funcţionează convenţiile erotice ale romance-ului şi cum pot fi ele depăşite de literatura neconvenţională?
* Cum pot fi demontate convenţiile literare şi în ce mod pot fi ele reciclate de o literatură de graniţă, pendulând între reţete la modă şi experimente neconventionale?
* Ce desparte literatura de tip bestseller, uzând de trucuri facile cu priză la public, de literatura elitistă, mai puţin sensibilă la presiunile comercialului, dar şi mai puţin frecventată decât cea convenţională?
Mai multe detalii: http://cititoricelebri.ro/
- Comentarii dupa (0)
- Poze & Video(0)
- Comentarii inainte (0)
- Participanti (0)
-
Ai ceva de zis?.Da-ti cu parerea