URBAN PLAIN AIR
Iasi , Iasi.
Vineri 20 Noiembrie 2009 12:00
Moldova Mall
Categorii: Targuri
Expozitie cu lucrari concepute in tabara de pictura URBAN PLAIN AIR
Au pictat Iasul de sus:
Ioan Pricop, Alex Badea, Alexandra Floarea, Mihai Gîtman, Elena Gheorghi?a-Vornicu, Eugen Alupopanu, Andrei Morteci, Adrian Crî?maru, Mitru? Peiu, Claudiu Ciobanu, Marinela Botez, Maria Gheorghi?a-Vornicu.
Profesorul Petru BEJAN, despre expozitie:
ARTISTII SI MALL-UL
"Dupa 1968, o data cu protestatarii de tot felul, artistii ies în strada. Strada, cu banalitatea ei cotidiana, terenurile virane, periferiile, scarile de bloc, cladirile dezafectate, halele industriale, spatiile deschise - structurate aleatoriu -, iau locul atelierului clasic, prin excelenta închis. Arta ca atare nu mai este destinata muzeelor si galeriilor de profil, sustragîndu-se exigentelor comerciale obisnuite. Ostilitatea vizeaza deopotriva academismul pretios, ostentativ, cum si pretinsul neutralism axiologic. Arta renunta la orgoliile decorative, devenind un energic agent al schimbarii. Publicul, altadata inert, abandoneaza distanta contemplativa în profitul unor forme neechivoce de implicare. El cere sa devina martor, agent sau chiar partener al proiectelor presupus artistice. Arta conceptuala, performance-urile, happening-urile, instalatiile, stimuleaza solutii asociative dintre cele mai ingenioase, desfasurate în chiar miezul habitatului urban. Lumea postmoderna consacra noi "spatii" de interes. Pe lînga cel virtual, al Internetului, mall-ul si supermarket-ul se profileaza tot mai mult ca toposuri privilegiate: primul stimulînd loisir-ul si comportamentul achizitiv rafinat, centrat pe bun gust si placere, celalalt oferind debuseul imediat al consumului de subzistenta. "Templu" al societatii de consum, insula urbana artificiala, mix al semnelor globaliste de bunastare, panorama a bogatiilor accesibile dar si a ispitelor niciodata la îndemîna, mall-ul raspunde nu doar comenzilor comerciale; el este un intens spatiu de socializare si de culturalizare. Savîrsit cu o "religiozitate" specifica, ritualul shopping-ului are în fundal, între altele, mitul "paradisului terestru", cel care pare a conditiona idealul fericirii de posesiunea bunurilor, nevoia de sarbatoare, dialectica darului si a daruirii, iluzia cosmopolita a sincronizarii cu moda, oriunde si oricînd.
Hibrid conceptual de data recenta, mall-arta retine cel putin trei semnificatii: loc de desfacere a bunurilor artistice prin intermediul magazinelor virtuale si al galeriilor on-line (caz în care arta intra în zona strategiilor de marketing specializat); gen artistic distinct, rezonînd cu arta pop, mizînd pe expunerea "artistica" a marfurilor si a brand-urilor corespondente în compozitii decorative cu iz vitrinier; spatiu experimental generos al socializarii de tip artistic, reunind deopotriva arta si publicul, imaginea si discursul, critica si creatia, emotia si ideea, contemplatia si reflectia. Toate, asadar, sub o dubla cupola: fizica - a mall-ului, spirituala - a artei."
*Sursa: 360city.ro
Targul de carte Gaudeamus la Iasi - 2024
Iasi, Iasi. 18 Sep 2024 - 22 Sep 2024- Comentarii dupa (0)
- Poze & Video(0)
- Comentarii inainte (0)
- Participanti (0)
-
Ai ceva de zis?.Da-ti cu parerea