Luni dimineața s-a încheiat oficial cea de-a 20-a ediție Sziget Festival. Fondatorul festivalului Glastonbury, Michael Eavis, s-a aflat printre cei 379.000 de vizitatori, lăudând Sziget cu generozitate, menționând chiar că este mai colorat decât propriul său eveniment. De asemenea, Sziget și-a primit anul acesta vizitatorul cu numărul 6.000.000
Vizitatori din peste 60 de țări s-au adunat la Budapesta timp de 8 zile pentru a crea societatea magică a orașului global numit Sziget. Vizitatorii au putut urmări performeri din 43 de țări, acest lucru subliniind, din nou, faptul că Sziget este unul dintre cele mai bune festivaluri. Cu 3 zile de warm-up și 5 zile obișnuite, Sziget cu numărul 20 reflectă faptul că majoritatea vizitatorilor străini privesc experiența ca pe un festival-vacanță și vor să petreacă cât mai multe zile împreună.
„Numărul total al vizitatorilor a scăzut puțin în comparație cu anul trecut, dar, oricum, având în vedere contextul economic actual, nu ne așteptam la mai mult. Sziget 2012 a fost, din punct de vedere artistic și financiar, un succes.” – a afirmat Karoly Gerendai, fondator si manager general Sziget Festival Budapest.
Sziget devine un model și pentru alte evenimente, an de an găzduind profesioniști din acest domeniu, implicați în organizarea altor festivaluri. În 2012, un total de 30 de festivaluri și-au trimis reprezentanți la Sziget – printre care Roskilde, EXIT sau Paléo – pentru a se inspira, ceea e este o onoare pentru echipa organizatoare.
Cel mai mare buzz s-a creat în jurul lui Michael Eavis, legenda în vârstă de 76 de ani, fondatorul Glastonbury, care a petrecut 3 zile la festival împreună cu soția sa. Este pentru prima dată când aceștia sunt la Sziget și se pare că s-au bucurat de fiecare clipă: „Este un festival fantastic, mai colorat și probabil mai curat decât Glastonbury”. Toți oaspeții au părut să fie de acord că premiul „Best European Major Festival Award” a ajuns la locul potrivit… adică la Sziget.
Un total de 60 de spații pentru programe și-au așteptat vizitatorii și un lucru e sigur: anul acesta chiar și cei obișnuiți cu locul au fost nevoiți să învețe din nou harta. Pe lângă scenele mari, Sziget a avut întotdeauna o ofertă extrem de diversă a programelor culturale non-muzicale. Spațiul complex Cultural Zone a fost un punct forte al evenimentului, iar organizatorii au pus la dispoziția vizitatorilor și Sziget Eye – roata gigantică, devenită simbol anul acesta, dar și Olympic Fan Club pentru a face o legătură cu Jocurile Olimpice de la Londra. Instalațiile vizuale, decorațiunile luminoase și creațiile din lemn aflate peste tot pe insulă, au încântat și ele privirile vizitatorilor.
Datorită colaborării cu YouTube, Sziget a ajuns și pe ecranele fanilor care nu au putut ajunge pe insulă anul acesta. Canalul oficial de pe YouTube a transmis peste 50 de concerte live de la cele mai mari 3 scene, în ideea ca privitorii să poată simți cât mai mult binecunoscutul Sziget feeling.
Spațiul în care se desfășoară festivalul este deja în plin proces de a reveni la rolul său de drept, acela de parc public. Majoritatea spațiilor de programe vor fi dezasamblate în următoarele 5 zile, apoi vor mai fi încă 3 săptămâni în care insula va fi curățată, înainte ca lucrările de plantare a ierbii să poată începe.
Echipa organizatoare este mândră și fericită să observe că evenimentul este încă iubit de fani, care au ajutat la construirea unei comunități inconfundabile, lipsită de prejudecăți, pur și simplu imposibil de creat în altă parte.